Kan je afvallen zonder op dieet te gaan?


6 juli 2019

Op de vraag of je kan afvallen zonder één of ander zwaar dieet te volgen, dan luidt ons antwoord volmondig JA! 
Hoe dan? 
Enkel en alleen door ‘mindfull’ te eten. 

Geef toe… klinkt interessant toch? We lichten het graag even toe:

Mindfull dieet

In een eerder artikel verdiepten we ons reeds in enkele hedendaagse en populaire diëten. Het ene dieet bleek al wat gezonder dan het andere en volgens ons zijn ze niet allemaal even efficiënt en in sommige gevallen ronduit gevaarlijk.

Onze leuze blijft dat het beste dieet GEEN dieet is. Wij stimuleren vooral een levensstijl met een evenwichtig voedingspatroon en voldoende beweging, in de meeste gevallen aangevuld met enkele supplementen. Op die manier creëer je een patroon dat je kan volhouden en op middellange termijn een mooi resultaat zal geven.

Maar wat met het mindfull dieet…

Obesitas is een hedendaags maatschappelijk probleem, dat kon je hier al lezen. Het is dus geen wonder dat vermageringsmethodes het goed doen. Zeker als ze je beloven dat ze moeiteloos zullen verlopen.

Onderzoek

Omdat dit ons intrigeerde zijn we op onderzoek uitgegaan. Via het wetenschappelijk magazine EOS botsten we op een overzichtsstudie (1) die het effect van mindfulness op gewicht onderzocht.  Dit is een bundeling van 19 verschillende onderzoeken met betrekking tot 1.160 deelnemers waarbij mindfulness-training vergeleken werd met geen interventie of waarin de effecten van mindfulness voor en na vergeleken werden.

Het gemiddelde gewichtsverlies in de mindfulness-groep bedroeg 3,4 KG na 16 weken. In de andere groep waren de resultaten afhankelijk van de methode die gevolgd werd (dieet, lichaamsbeweging,…)

Hieruit leren we dus dat mindfulness een gunstiger effect heeft op vermageren in vergelijking met nietsdoen. Of het beter werkt dan andere methoden kon niet meteen uit de studie opgemaakt worden.

Wat leren we hier uit?

Mindful eten betekent dat je bewuster gaat eten en proeven en dus bewuster gaat omgaan met wat je eet, en vooral hoeveel je eet. Zo ga je meer controle houden over je eetgedrag wat de kans groter maakt dat je minder zal eten.

Mindful of bewust omgaan met eten helpt wel degelijk bij het vermageringsproces

In 2018 verscheen er nog een tweede overzichtsstudie (2) die gelijkaardige resultaten vertoonde.

Conclusie

Mindfulness is niet zaligmakend, maar zoals we al eerder aangaven is geen enkel dieet dat. Het is echter wel bewezen dat mindfulness een extra toevoeging is die werkt. Vaak wordt onze goesting verward met honger en eten we daardoor meer dan goed is voor ons.

Het voedingsinformatiecentrum waarschuwde ons al eerder voor de steeds groeiende porties die producenten ons aanbieden, de marketing achter bonusverpakkingen en de effecten op onze gezondheid.
(lees het volledige artikel hier)

Mindfulness kan je het verschil leren tussen honger en goesting. Door bewust te eten herken je sneller wanneer je voldoende hebt gegeten en verklein je het gevaar op indigestie.

Zin in zoet wordt vaak emotioneel gestuurd, mindfulness helpt je dit te herkennen waardoor je kan ingrijpen

Ons advies

zoals steeds adviseren we iedereen om een gevarieerd eetpatroon te volgen in combinatie met verantwoorde lichaamsbeweging. Mindful zijn in alles wat je doet werkt stressverlagend, bevordert de nachtrust en…. het helpt je dus ook vermageren!

Meet weten over ons mindfulness programma? Boek dan nu een gratis adviesgesprek van 30 min en laat de wereld van bewustwording voor je opengaan!

BOEK HIER UW GRATIS INTAKEGESPREK 

 

 

BRONNEN

(1) Carrièr K, Khoury B, Günak MM, et al Mindfulness-based interventions for weight loss: a systematic review and meta-analysis Obesity Reviews. Published online October 27 2017)

(2) J Rogers, M Ferrari, K Mosely et al. Mindfulness-based interventions for adults who are overweight or obese: a meta-analysis of physical and psychological health outcomes; Obesity Review 11/11/2016 10.1111/obr.12461

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/kun-je-afvallen-met-mindfulness

 

 

Deel dit bericht!