9 tips tegen haaruitval


28 april 2019

We verliezen zo’n vijftig tot honderd haren per dag. Doordat er telkens weer nieuwe haren groeien, vormt dit echter geen probleem. Pas als je aanzienlijk meer haren verliest, spreken we van haaruitval.

Wat zijn mogelijke oorzaken van haaruitval? 

Mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica) is de meest voorkomende vorm van haaruitval. Ongeveer 60% van de Belgische mannen krijgt er mee te maken, de ene al wat vroeger dan de andere. Vooral de haren van de kruin en de haargrens verdwijnen. De precieze oorzaak is niet gekend, maar vaak is deze vorm erfelijk bepaald.

Ook bij vrouwen treedt deze vorm op, zij het in mindere maten. Bij hen leidt het vrijwel nooit tot volledige kaalheid, maar wordt het haar dunner.

Diffuse kaalheid verspreidt zich over de hele hoofdhuid, maar is meestal slechts tijdelijk. Mogelijke oorzaken hiervan zijn zwangerschap, bepaalde geneesmiddelen, ernstige ziektes, bloedarmoede, alcoholmisbruik en roken.

Traumatische kaalheid komt dan weer voor bij het dwangmatig aan de haren trekken (trichotillomanie) of te strakke kapsels, zoals een paardenstaart. Door de haren met rust te laten, is volledig herstel mogelijk.

Hoe behandel je haaruitval? 

Om te beginnen is het belangrijk dat je de oorzaak weet. Ben je misschien net medicatie beginnen nemen of ben je lange tijd ernstig ziek geweest? Komt het gewoon door de ouderdom? Of heb je een vitaminetekort?

Wonderremedies tegen haaruitval bestaan niet, maar er zijn wel enkele maatregelen die je kan nemen om je haargroei te stimuleren. We sommen er enkele voor je op.

  • Drink biologische groene thee, witte thee of matcha, deze remmen de aanmaak van 5-hydroxytestosteron af.
  • Zorg voor voldoende zink via noten, zaden, peulvruchten, vis of via een supplement.
  • Gebruik een goede, natuurlijke lotion, bijvoorbeeld van Weleda, die het haar verstevigt en haaruitval voorkomt. Agressieve haarverzorging kan je dan weer best vermijden.
  • Neem siliciumsupplementen bij, die de aanmaak van collageen en elastine een boost geven. In je voeding vind je silicium in gierst, gerst, haver, uien, champignons, rode biet, heermoes en brandnetel.
  • Ook vitamine B zijn essentieel, voornamelijk biotine, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6 en vitamine B12.
  • Zorg voor voldoende ontspanning, want ook stress is nefast voor je weelderige haardos.
  • Laat je haar voldoende los, zeker wanneer je slaapt. Door je haren strak bijeen te binden kan je haren afbreken.
  • Stimuleer de bloedcirculatie in de haarwortels door te kiezen voor biologische groenten en fruit, noten, zaden en ongeraffineerde oliën. Ook vitamine E, oligomere procyaniden en knoflook, daslook, bieslook, ui en prei kunnen hierbij helpen.
  • Verder mag je ook jodium, ijzer, vetzuren, koper, selenium, biergist en vitamine C niet vergeten.

Deel dit bericht!