7 tips voor een gezonde zwangerschap


5 april 2019

Je gezondheid is altijd belangrijk, maar tijdens de zwangerschap telt dat natuurlijk dubbel zo hard. Je moet je kindje immers van bloed en voedingsstoffen voorzien via de placenta. Maar hoe pak je dat best aan, en waarop moet je extra letten? Hieronder vind je enkele handige tips!

Een gezond eetpatroon is essentieel 

In feite wijkt dat niet zoveel af van het eetpatroon dat je normaal best kan volgen: voldoende variatie, veel groenten en fruit, zo weinig mogelijk geraffineerde voeding, voldoende eiwitten,… Belangrijk is ook dat je naast de drie hoofdmaaltijden af en toe een gezond tussendoortje (fruit, noten, soep, yoghurt…) eet om energiedipjes en misselijkheid te vermijden. Ook voldoende water drinken is essentieel.

Sommige producten dien je best te vermijden

Zoals rauw vlees, light- en frisdranken, koffie, ongewassen fruit en groenten, rauwe en gerookte vis, schaal- en schelpdieren, (kaas op basis van) rauwe melk, rauwe of zachtgekookte eieren, orgaanvlees en uiteraard alcohol. Een te vet- of suikerrijk dieet tijdens de zwangerschap kan op latere leeftijd bijvoorbeeld leiden tot ADHD.

Vul aan met supplementen 

Laat tijdens je zwangerschap geregeld bloed nemen, zodat je indien nodig (en op doktersadvies) de hulp kan inschakelen van supplementen. Vooral vitaminen B12, B11, vitamine D, ijzer en omega 3 verdienen extra aandacht. Een te hoge hoeveelheid vitamine A verhoogt dan weer het risico op aangeboren afwijkingen.

Verlicht je zwangerschapskwaaltjes met voeding

Heel wat vrouwen hebben veel last van zwangerschapskwaaltjes. Deze kunnen al sterk verminderen dankzij natuurlijke trucjes. Zo kan je een beschuitje op je nachtkastje leggen voor nachtelijke flauwtes, helpt gember tegen misselijkheid, eet je best niet vlak voor een dutje of het slapengaan en kan je iets (niet te) zout eten bij een te lage bloeddruk.

Beweeg voldoende

Ook beweging blijft belangrijk tijdens de zwangerschap. Kies voor ‘rustigere’ sporten zoals zwemmen, fietsen of wandelen en luister naar je lichaam. Kies een tempo dat je aankan en put jezelf zeker niet uit!

Maar zorg ook voor voldoende rust en ontspanning

Een zwangerschap kan heel wat stress met zich meebrengen, maar dat kan nefast zijn voor de baby. Zorg daarom voor voldoende rustmomenten en plan activiteiten in die je zelf leuk vindt. Ook meditatie of yoga kunnen hierbij helpen. Worden de stress of twijfels je echt te veel, zoek je best professionele hulp.

Vergeet niet te genieten van je zwangerschap!

Er moet in die negen maanden tijd veel gepland, georganiseerd en geregeld worden, maar vergeet zeker niet om je zwangerschap bewust te ervaren. Het is een bijzondere periode die je heel je leven zal bijblijven. Probeer er dus ook van te genieten!

 

Deel dit bericht!