Negen populaire diëten onder de loep


22 februari 2019

Afvallen is voor veel mensen een moeilijk karwei. Om de zoveel tijd duikt er een hippe dieettrend op waarbij wordt beloofd dat het deze keer wél probleemloos zal lukken. Maar die overvloed aan diëten en voedingsadviezen zorgen voor veel verwarring en kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Wij kozen er negen uit om even toe te lichten.

Het DASH-dieet

Het Dietary Approaches to Stop Hypertension heeft als doel om de bloeddruk en cholesterol te verlagen en gewicht te verliezen. Dit dieet legt vooral de nadruk op fruit, groenten, peulvruchten, noten en volle granen. Zout, zoetigheden en roodvlees worden dan weer vermeden. Het DASH-dieet is geen hype of crashdieet, maar een wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies samengesteld door experts. Volgens onderzoek verlaagt het dieet zelfs het risico op borstkanker. Hiermee kan je dus weinig misdoen, aangezien het focust op gezonde voeding en niet op zo snel mogelijk gewicht verliezen.

Het suikerarm dieet

Onze suikerinname is in onze westerse wereld veel te hoog, dus natuurlijk is het positief om deze te verminderen. Toch is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen natuurlijke en toegevoegde suikers. Fruit en groenten bevatten namelijk ook suikers, maar je hebt ze wel nodig om gezond te zijn. Wel is het goed om frisdrank, snoep, koekjes en andere producten vol toegevoegde suikers te vermijden. Deze producten bevatten immers meer troep dan voedingsstoffen.

Het eet-de-helft-dieet

Het lijkt simpel: neem gewoon de helft van de portie die je normaal zou opeten. Dit dieet is echter vrij absurd, want het zegt niets over wat je dan wel eet. Met elke dag een halve portie frietjes in plaats van een hele zal je misschien wel afvallen, maar het is nog steeds ongezond. Bovendien blijf je vaak met een hongergevoel achter en is dit dieet moeilijk vol te houden. Je kan dus beter je bestaand voedingspatroon (onder begeleiding) onder de loep nemen.

Het paleodieet

Dit dieet was enkele jaren geleden ontzettend hip. Kort samengevat mag je enkel eten wat je zelf had kunnen jagen, zoals de neanderthalers: vlees van dieren die gras eten, vis, eieren, gevogelte, fruit, groenten en noten. Bewerkte producten, granen, soja, zout en zuivel zijn uit den boze. Aanhangers geloven dat onze lichamen de evolutie naar hedendaags voedsel niet konden volgen. Verschillende studies hebben dit dieet echter ondermijnd. Zo is er veel onduidelijkheid over wat die neanderthalers dan precies aten. Als je dit dieet overweegt om af te vallen, moet je bovendien nog zelf uitzoeken hoeveel je best eet van wat.

Het 5:2-dieet

Een van de recentste trends in het dieetlandschap was het 5:2-dieet. Dat houdt in dat je vijf dagen per week eet waar je zin in hebt, en de andere twee ‘vast’ door het aantal calorieën sterk te beperken (bij mannen tot 600 kcal, voor vrouwen 500 kcal). Op die manier zou je in één maand tijd 2 kilogram afvallen. Hoewel dit dieet wellicht effectief is om gewicht te verliezen, is het niet gezond. Volgens onderzoek kunnen dit soort diëten de pancreas en de werking van insuline beschadigen. Vooral bij vrouwen zou het 5:2-dieet problemen kunnen veroorzaken, met in sommige gevallen klachten als hoofdpijn, diarree, een verstoorde menstruatiecyclus en zelfs een verminderde vruchtbaarheid tot gevolg.

Het Steve Jobs-dieet

Apple-oprichter Steve Jobs was occasioneel fruitariër in de jaren 70. Dat wil zeggen dat je enkel fruit eet. Sommigen voegen daar ook noten en zaden toe, maar groenten, granen en alle dierlijke producten zijn taboe. Volgens specialisten is dit dieet zeker geen goed idee, omdat je heel wat voedingsstoffen mist, zoals essentiële vetzuren, vitamine B, calcium, proteïnen en ijzer.

Het low carb-dieet

Met dit soort diëten, zoals het Atkins-dieet, ban je zoveel mogelijk koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals aardappelen, brood en graanproducten. Eiwitten en vetten worden niet ingeperkt, bepaalde groenten, fruit en melk wel in beperkte mate. Vaak verlies je hierbij vrij snel gewicht, maar voor veel mensen is het moeilijk vol te houden. Bovendien stellen heel wat voedingsdeskundigen zich vragen bij dit dieet. Vetten verhogen namelijk de kans op hart- en vaatziekten, terwijl een tekort aan koolhydraten ervoor kan zorgen dat je lichaam te weinig vezels, vitaminen en andere mineralen kan opnemen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zowel een teveel als een tekort aan koolhydraten nefast kan zijn. Bovendien zijn er veel verschillende koolhydraten. Verkies meervoudige, zoals volkoren granen, aardappelen, groenten, noten en peulvruchten, boven bewerkte koolhydraten zoals chips, wit brood en koekjes.

Het proteïne- of eiwitdieet

Deze diëten, denk bijvoorbeeld aan het Dukan-dieet, zorgen voor een aanzienlijk gewichtsverlies op korte termijn, omdat het koolhydraten vervangt door eiwitten. Zo zou je vermijden dat koolhydraten schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken en zo het lichaam aanzetten om deze op te stappelen in de vorm van vetten. Voedingsmiddelen met suiker, zetmeelrijke groenten, granen en fruit worden vermeden. Vlees en eieren mogen onbeperkt gegeten worden, en kunnen worden aangevuld met groenten of groentesoep. Zoals je hierboven al kon lezen, is een tekort aan koolhydraten echter niet gezond. Het proteïnedieet kan op lange termijn de nieren belasten en zelfs het cholesterolgehalte in je bloed doen stijgen, doordat je te veel roodvlees en vetrijke voedingsmiddelen binnenkrijgt. Bovendien stimuleert dit dieet het zogenaamde jojo-effect en ben je op lange termijn dus helemaal niet beter af.

Het Cambridge-dieet

Zes tot tien kilo afvallen in een maand tijd, en dat door maaltijdvervangers te eten? Klinkt misschien als muziek in de oren, maar dat is het zeker niet. Met dit dieet mag je slechts 500 kcal innemen in de vorm van soepen, shakes en repen. Hierdoor val je op korte termijn veel af, maar zulke crashdiëten zijn allesbehalve gezond. De maaltijdvervangers bevatten lang niet alle nodige voedingsstoffen, waardoor je suf wordt en op lange termijn problemen kan krijgen. Bovendien is het duur, en is de onafhankelijk van de zogenaamde consulten twijfelachtig. Bij dit dieet blijf je dus maar beter weg.

Diëten die beloven dat je op korte tijd veel gewicht verliest, zijn altijd ongezond.  Een halve kilo per week is zeker voldoende, want dan kan je lichaam zich aanpassen aan het gewichtsverlies. Vaak is een gevarieerd en gezond eetpatroon het geheim om op lange termijn gezond te blijven, ook qua gewicht. Hierbij is het belangrijk om je te laten bijstaan door een diëtist, die wetenschappelijk onderbouwde voedingsadviezen kan vertalen naar de praktijk en een op maat gemaakt voedingspatroon kan samenstellen. Want een goede gezondheid is veel belangrijker dan er zo snel mogelijk slank uitzien.

Ben jij nog op zoek naar hulp bij het afvallen? Bekijk dan zeker onze Skinny Love challenge op deze link

 

Deel dit bericht!