Vijf tips voor een veganistische opvoeding


7 december 2018

Eerder publiceerden we het artikel ‘Kan je kinderen veganistisch opvoeden?’
Het antwoord op die vraag bleek ja te zijn, al zijn er natuurlijk enkele erg belangrijke aandachtspunten.
Vijf tips om je kind een volwaardig plantaardig eetpatroon mee te geven.

  1. Zorg voor een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon
    Veganisme is niet per se gezond. Zo kan je evengoed elke dag vettige vleesvervangers en snoepgoed aan je kind geven. Net als bij eender welk dieet, is het dus belangrijk om gevarieerd te eten, met veel groenten, fruit, peulvruchten, noten, eiwitten etc. Veel risicotekorten kan je dan ook oplossen met voeding. Een handig lijstje:

    Calcium: vijgen, dadels, volle granen, donkere bladgroenten, zeewier, peulvruchten, pitten, broccoli en verrijkte plantaardige melk.

    Eiwitten: tofu, tempeh, seitan, lupine, peulvruchten en granen. Toch bang voor tekorten? Dan hebben we ook proteïnepoeders speciaal voor veganisten in ons gamma. Deze kan je gewoon toevoegen aan je plantaardige melk, ontbijtgranen, papjes etc.

    Ijzer: groene groenten, granen, soja, noten, peulvruchten en gedroogd fruit.

    Omega 3: noten, lijnzaad-, hennep- en koolzaadolie en groene bladgroenten.

  2. Let goed op voor een vitamine B12-tekort
    Net als bij volwassen veganisten is vitamine B12 een belangrijk aandachtspunt. Veel alternatieven zoals plantaardige melk, sojayoghurt en vleesvervangers bevatten toegevoegde B12, maar zelfs dat is meestal onvoldoende. Daarom kan een supplement een makkelijke oplossing zijn. Let wel op, want veel B12-supplementen zijn niet veganistisch. Wij raden daarom de Kangavites van Solgar aan, een volwaardig multi-vitaminen/mineralencomplex speciaal voor kinderen. Zo ben je zeker dat alle mogelijke vitamines voldoende worden opgenomen. Twijfel je toch over mogelijke tekorten? Aarzel dan niet om professionele begeleiding te zoeken!
  3. Kies voor gezonde vervangers
    Veel vervangers zijn een pak gezonder dan hun dierlijke variant, en smaken zeker even lekker. Zo kan je makkelijk een klein haver-, soya- of amandeldrankje, een granenkoek of rijstwafel, noten of gedroogd fruit meegeven naar school. Edelgistvlokken zijn dan weer prima vitamine B-bronnen en heerlijk op spaghetti, in plaats van kaas.
  4. Geef je nog borstvoeding?
    Dan kan je op die manier ook heel wat voedingsstoffen meegeven aan je kind. Zo kan je bijvoorbeeld via onze veganistische MarinDHA softgels de nodige omega-3 doorgeven.
  5. Betrek je kind in je veganistische levensstijl
    Kies je ervoor je kinderen veganistisch op te voeden, zorg er dan ook voor dat je hen in die keuze betrekt. Leg uit waarom jullie veganistisch zijn en laat hen helpen koken. Hier vind je enkele kindvriendelijke recepten.

The future is vegan! 🙂

Deel dit bericht!