Kan je kinderen veganistisch opvoeden?


2 december 2018

Steeds meer mensen kiezen heel bewust voor een veganistische levensstijl. Zo willen ze dierenleed vermijden, hun ecologische voetafdruk verkleinen of hun gezondheid verbeteren. Voor veel veganisten is het dan ook niet meer dan logisch om die waarden ook aan hun kinderen door te geven.

Maar de keuze om je kind veganistisch op te voeden stuit vaak op onbegrip. Gevallen van ondervoede kindjes die in het ziekenhuis belanden of een extreem gedachtegoed bij ouders (zoals je kinderen urine laten drinken) worden vaak door tegenstanders en media gezien als gevaren van een veganistische levensstijl. Zoals in 2017, toen twee ouders werden veroordeeld voor het onvrijwillig doden van hun kind door extreme ideeën over gezonde voeding. Dit soort casussen hebben echter heel weinig te maken met veganisme, maar alles met ondoordachtheid en verwaarlozing. De meeste veganisten zijn net heel bewust bezig met voeding en voedingsstoffen.

Klik hier voor een boeiend opiniestuk van een veganistische ouder!

Veganisme en ouderschap gaan wél samen. De Academy of Nutrition and Dietetics, de grootste voedings- en diëtistenorganisatie van de Verenigde Staten, is duidelijk:
‘Zorgvuldig geplande vegetarische diëten, inclusief complete vegetarische of veganistische diëten, zijn gezond, adequaat in voedingswaarde, en kunnen gezondheidsvoordelen bieden voor het vermijden en behandelen van bepaalde ziektes. Goed geplande vegetarische diëten zijn geschikt voor individu’s gedurende alle fases van de levenscyclus, inclusief zwangerschap, borstvoeding, zuigelingen, kinderen en adolescenten, en voor atleten.’

Uit verschillende wetenschappelijke studies blijkt dat veganisme net voordelen kan opleveren. Zo hebben veganistische kinderen later minder kans op overgewicht en obesitas. Dat het kan leiden tot een eetstoornis, werd bovendien ontkracht.

Uiteraard is er bij kinderen extra opvolging vereist en moet je goed opletten dat alle voedingsstoffen voldoende worden opgenomen, maar dat geldt voor alle kinderen. Voor veganisten is vooral de opname van vitamine B12 een belangrijk werkpunt, waarbij supplementen een handje kunnen helpen. Niet erg, want in onze moderne wereld krijgt het vee ook een vitamine B12-supplement toegediend. Veganisten slaan dus in principe gewoon een stapje over.

Andere aandachtspunten, zoals ijzer, calcium en omega-3, kunnen worden opgevangen door een gevarieerd eetpatroon. Ook een plantaardig dieet kan immers voldoen in energie en voedingsstoffen. En een levensstijl mét vlees kan evenzeer tekorten opleveren.

Een veganistisch dieet kan gezond of ongezond zijn. Je kan kiezen voor chips, chocolade, pizza of frietjes (gebakken in plantaardig vet), of voor veel groenten, peulvruchten, kikkererwten, groenteballetjes, noten en seitan. Variatie is essentieel, net als bij eender welk ander dieet.

Meer weten? Lees dan zeker dit opiniestuk van diëtiste Evelyne Mertens. 

Veganisme is meer dan een gezondheidshype, en het is al helemaal geen extreme ideologie. Het is een bewuste manier van leven, en met de juiste informatie en een dosis gezond verstand kom je al ver. Bij twijfel kan je extra begeleiding zoeken.

Dat we kinderen niet mogen onderschatten, bewijst deze pientere veganist van 10 jaar oud alvast! 😉

Wil je weten waar je zeker op moet letten bij de keuze voor een veganistisch eetpatroon? Dan vind je hier een handig lijstje!

Lees zeker ook ons eerder stuk over veganisme:

Waarom een plantaardig eetpatroon wel gezond is

Deel dit bericht!