Collageen: het geheim voor een gezonde huid


19 september 2018

Wat is het? 

Collageen is een lichaamseigen stof. Het is een eiwit dat bestaat uit bindweefsel en vormt ongeveer 30% van de totale eiwitmassa en 80% van het bindweefsel van je lichaam. Je zou dus kunnen zeggen dat het het letterlijk je lichaam bindt.

Collageen is bovendien verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit van je huid. Vanaf je 25ste neemt de hoeveelheid en aanmaak van collageen af. Dat zorgt ervoor dat je huid na een tijdje in elkaar zakt en er rimpels ontstaan.

Wat kan je doen?

De vraag is dan natuurlijk wat je aan die vermindering van collageen kan doen. Er zijn verschillende crèmes met collageen op de markt, maar helaas worden die niet door de diepere huidlagen opgenomen. Toch is een goede verzorging belangrijk, want het vocht in crèmes vult de huid een beetje op en de bijhorende massage stimuleert wél de aanmaak van collageen. Er bestaan ook collageeninjecties. Die zijn effectiever, maar ook tijdelijk en duur.

Een goede optie zijn voedingssupplementen. Uit verschillende onderzoeken blijken deze een zichtbaar verschil te maken. Het collageen dat je inneemt, valt in je lichaam uiteen in kleinere stukjes die worden opgenomen in de bloedbaan.

Zo hebben we bijvoorbeeld Collagen Platinum in ons aanbod, een wetenschappelijk onderzocht voedingssupplement dat de hoeveelheid collageen op peil houdt en ouderdomsverschijnselen in de huid, gewrichten, botten, haren, tanden en nagels afremt. Het supplement bestaat uit gehydrolyseerd viscollageen, ‘voorverteerde’ bouwstenen die vlot worden opgenomen om de lichaamseigen collageenaanmaak te stimuleren. Bovendien bevat het ook vitamine C, de belangrijkste vitamine om de collageenaanmaak te stimuleren.

Tips

Ook je voeding en levensstijl speelt een belangrijke rol tegen collageenafbraak. Hier enkele handige tips.

  • Drink voldoende water en hydrateer de huid.
  • Minimaliseer je suikerinname. Suiker kan bijdragen tot de afbraak van collageen, waardoor je een doffe, vale teint krijgt.
  • Vermijd alcohol, zonnebanken en sigaretten!
  • Zorg dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt, dat de collageenaanmaak stimuleert. Eet dus voldoende citrusvruchten, kiwi’s en bessen of ga voor een voedingssupplement.
  • Ook vitamine E zijn belangrijk. Deze vind je o.a. in avocado’s, olijven en amandelen.
  • Omega 3 en omega 6 dragen ook bij aan de aanmaak van collageen in de huid. Bovendien zorgen ze voor een goede bloeddoorstroming en een stralende huid.
  • Walnoten en pecannoten bevatten selenium, dat de afbraak van collageen vermindert.
  • Masseer de huid van je gezicht dagelijks met draaiende bewegingen.

Je huid zal je dankbaar zijn!

 

 

Deel dit bericht!