Terug naar school: 5 tips om ochtendstress te vermijden


12 september 2018

Wie jonge kinderen heeft, herkent het ongetwijfeld: ochtendstress om op tijd op school te geraken. Zeker na de vakantie is het niet simpel om jezelf en je kinderen op tijd klaar te krijgen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Zet ’s avonds al zoveel mogelijk klaar voor de dag erna. Leg kledij klaar naargelang het weer, dek de ontbijttafel, verzamel de boekentassen en leg al een tussendoortje klaar. Zelfs boterhammen smeren kan je perfect de avond op voorhand doen!

2. Neem de tijd om je even te concentreren op de volgende dag

Je kan natuurlijk niet alles de avond op voorhand doen. Wat helpt is om al even je plannen voor de volgende dag op te schrijven.

3. Sta vroeger op

Niet de leukste tip, maar misschien wel de productiefste. Je wekker een kwartiertje vroeger instellen lijkt pijnlijk, maar een minder stressvol begin van de dag kan wonderen doen! En als je op tijd gaat slapen, vermijd je een slaaptekort.

4. Spreek een goede ochtendroutine af met je kinderen

Laat de kinderen je helpen met de ontbijttafel, boterhammen smeren of opruimen. Ook een goede volgorde afspreken kan helpen: niets vervelender dan met z’n allen tegelijk in de badkamer ronddolen. Dat kan je visualiseren door een planning met leuke prentjes.

5. Zorg voor rituelen

Tijd is voor veel kleine kinderen nog een abstract begrip. Dat kan je oplossen door rituelen te verzinnen die aangeven wat wanneer moet gebeuren. Maak bijvoorbeeld een vertrekliedje, dat je samen met je kinderen kan zingen wanneer het tijd is om naar school te vertrekken.

 

Deel dit bericht!