7 natuurlijke tips tegen depressie


13 augustus 2018

Belgen zitten massaal aan de antidepressiva, maar gelukkig zijn er ook enkele natuurlijke tips die kunnen helpen tegen neerslachtigheid.
Wij zetten er enkele op een rij.

Zorg voor voldoende beweging

‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’: het is een cliché, maar het klopt. Dagelijks bewegen maakt adrenaline en andere hormonen vrij, die ervoor zorgen dat je meer energie krijgt. De vrijgekomen endorfines verminderen pijn en stimuleren positieve gevoelens. Sporten zoals yoga pakken bovendien ook je stress aan en helpen je innerlijke rust te vinden.

Hanteer een evenwichtig slaappatroon

Depressie kan ook je slaappatroon beïnvloeden. Sommige mensen slapen net veel meer, anderen doen geen oog meer dicht. Zorg voor een gezonde slaaproutine door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.

Let op je voeding

Ook een gezonde voeding geeft energie en verbetert je stemming. Vlucht dus niet in chips en koekjes, maar ga voor een gevarieerd eetpatroon.
Enkele concrete tips:

  • Gezonde vetten zoals kokosvet geven je serotoninewaarden een boost
  • Eet genoeg fruit. Vooral bananen bevatten vitamine A, B1, B2, B12, C en E, maar ook kalium, calcium en fosfor. Eet je dagelijks een banaan, zal je gemoed verbeteren en je stress verminderen.
  • Deze tip is misschien wel de leukste: eet pure chocolade! Verschillende studies hebben aangetoond dat het dagelijks eten van donkere chocolade de concentratie aan hormonen die zorgen voor stress en depressie doet verminderen.
  • Verminder de inname van suiker. Suiker beperkt namelijk de opname van vitamine B, B9 en B12, die de ontwikkeling en stabiliteit van het zenuwstelsel beïnvloeden.
  • Vermijd stimulerende middelen als cafeïne en alcohol. Deze geven je misschien eventjes een boost, maar op lange termijn zorgen ze ervoor dat je hersenen je stemming minder in balans houden.
  • Ook kruiden kunnen helpen. De meest gebruikte kruiden in de behandeling van depressie zijn St. Janskruid en saffraan. Verder heb je ook nog passiebloem, melisse, lavendel, citroen, valeriaan en brandnetel.

Kijk na of er supplementen zijn die je kunnen helpen

Het kan zeker raadzaam zijn om bepaalde supplementen te nemen. Enkele supplementen die kunnen helpen bij depressie:

  • Vitamine B bevorderen de productie van serotonine en hebben een positieve invloed op het humeur, angst en depressie. Vooral B6, B9 en B12 zijn essentieel.
  • Omega –3 vetzuren zijn enorm belangrijk voor de hersenen en verminderen de kans op depressie en andere psychiatrische stoornissen.
  • Ook een tekort aan vitamine D kan bijdragen aan een depressie, en laat dat nu net een vitamine zijn die bijna heel België tekort heeft.
  • Magnesium
  • Aminozuren
  • Zink
  • Saffraan
  • 5-HTP
  • S-Adenosyl methionine (SAMe)

Omring je met licht

Serotonine is een stof die onze stemming reguleert en wordt aangemaakt door tryptofaan en 5-HTP om te zetten. Daarvoor is licht noodzakelijk. Probeer dus dagelijks in de zon te komen of probeer lichttherapie.

Haal een frisse neus

Een wandeling in de natuur of even uitwaaien aan zee kan bovendien ook opluchten, energie geven en kalmeren. Een wandeling van dertig minuten is ideaal.

Lucht je hart

Last but not least: een goed gesprek met een therapeut, dokter, familielid of vriend kan wonderen doen. Krop je negatieve gevoelens dus zeker niet op. Een behandeling kan de oorzaak van je depressie aanpakken en genezen. Schrik er dus zeker niet voor terug om hulp te vragen.

 

Deel dit bericht!