Omega 3: het belang van onverzadigde vetzuren


7 augustus 2018

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Daarom moeten we ze uit onze voeding halen. De bekendste vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Omega 3-vetzuren zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Ze beschermen tegen hart- en vaatziekten en suikerziekte, verlagen de bloeddruk, stimuleren de hersenfuncties en werken ontstekingsremmend.

Omega-3-Index

Hoe weet je nu of je voldoende omega 3 binnenkrijgt? Daarvoor werd de Omega-3 Index in het leven geroepen, die kan worden afgeleid uit je vetzuurprofiel. In feite draait het allemaal om EPA en DHA. De index wordt uitgedrukt in een percentage. Zit je tussen de 8% en 11%, dan zit je safe.

Hoeveel je dan precies moet innemen om aan die 8% te komen, verschilt van persoon tot persoon. Het hangt namelijk niet alleen van je vetzuurprofiel af, maar ook af van je gezondheidstoestand en je lichaamsgewicht. Om uit te dokteren hoeveel jij precies nodig hebt, kan het interessant zijn je vetzuurprofiel te laten bepalen.

Voeding

Een deel van de nodige omega 3 kan je uit voeding halen. ALA vind je in groene bladgroenten, noten, lijnzaad, sojabonen en walnootolie. EPA en DHA vind je dan weer in vette en halfvette vis, zeevruchten, schaaldieren, zeewier en zeealgen.

Ons westers eetpatroon voldoet evenwel bijna nooit aan de noodzakelijke vetzuren. Bovendien kan je maar beter goed oppassen met de vis op je bord, want vaak zit die vol zware metalen en vetoplosbare toxines als pcb’s.

Vissen maken deze vetzuren trouwens niet zelf aan, maar verkrijgen ze via de algen die ze zelf consumeren. Daarom is er een groot verschil tussen gekweekte en gevangen vis. Zo is de aanwezigheid van omega 3 in gekweekte zalm de laatste jaren gehalveerd.

Om al deze redenen kan een Omega 3-supplement zeker helpen. Dan ben je zeker dat je voldoende opneemt. Je hebt zowel supplementen uit algen als uit visolie.

Deel dit bericht!