Waarom een plantaardig eetpatroon wel gezond is


18 juli 2018

Hoewel veganisme steeds populairder wordt, heersen er nog steeds veel vooroordelen. Her en der verschijnen artikels die veganisten afspiegelen als vermoeide, uitgehongerde, ongezonde fanatiekelingen. Jammer, want met de juiste aanpak kan veganisme net erg gezond zijn.

Wat houdt veganisme precies in?

Veganisten vermijden dierenleed en dierlijke producten. Naast vlees en vis gebruiken ze dus ook geen eieren, zuivel, honing en gelatine. Maar veganisme reikt verder dan voeding alleen. Leer, bont, wol en zijde worden uit de kleerkast geweerd en ook het houden van dieren voor vermaak of als proefdier worden afgekeurd.

Bron: Thorne Snow

Verschillende motieven kunnen meespelen in de keuze voor een veganistische levensstijl. Het bevordert dierenwelzijn, is veel minder belastend voor het milieu en is een belangrijke factor in de strijd tegen voedselschaarste.

Is dat wel gezond?

Ja, hoor! Enkele gezondheidsvoordelen op een rijtje:

  • De meeste groenten en fruit zijn rijk aan mineralen, waaronder kalium en magnesium. Goed nieuws voor de preventie van osteoporose, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
  • Meestal eet je ook meer vezels, die belangrijk zijn voor een gezond darmstelsel. Schadelijke stoffen worden sneller verwijderd uit je lichaam en het cholesterol- en oestrogeengehalte in het bloed verlaagt en beschermt ons zo tegen bepaalde vormen van kanker en hartkwalen.
  • Je totale vetinname vermindert en de kwaliteit van de ingenomen vetten verbetert. Daardoor ben je beter beschermd tegen zwaarlijvigheid en hart- en vaatziekten.
  • Een veganistisch eetpatroon betekent vaak meer groenten en fruit op je bord.

Natuurlijk is het belangrijk om als veganist aandacht te besteden aan een gezond eetpatroon, maar dat geldt voor iedereen.

Wij nemen de meest genoemde aandachtspunten en de plantaardige alternatieven onder de loep.

B12

B12 speelt een belangrijke rol in het aanmaken van rode bloedcellen en het onderhouden van het zenuwstelsel. Deze vitamine vind je van nature niet in planten. Hier moeten veganisten dus zeker mee oppassen. Maar carnivoren die een B12-tekort aanhalen als argument tegen veganisme zijn eraan voor de moeite. Vee dat heel de dag door kan grazen in de wei krijgt inderdaad voldoende B12 binnen. De hedendaagse realiteit is helaas dat het meeste vee weinig gras heeft gezien alvorens het op je bord belandt. Meestal krijgen de dieren zélf B12-supplementen toegediend.

Veel alternatieven zoals plantaardige melk, sojayoghurt en vleesvervangers bevatten toegevoegde B12. Maar zelfs op die manier aan de aanbevolen hoeveelheid komen wordt moeilijk. Een gezond lichaam heeft een voorraad van enkele maanden tot zelfs jaren, maar een tekort kan op langere termijn extreme vermoeidheid, geheugenverlies en depressie veroorzaken. Daarom is het absoluut aangeraden om supplementen bij te nemen.

Vitamine D

Net zoals veel Belgen kampen veganisten vaak met een vitamine D-tekort. Belangrijke bronnen zijn vette vissoorten, paddenstoelen en de zon.  Maar zelfs die zijn vaak onvoldoende. Ook hier kan je dus maar beter supplementen nemen.

Calcium

Dat melk lang niet zo gezond is als vroeger werd beweerd, is al lang duidelijk. Calcium is bovendien makkelijk te vinden in plantaardige bronnen zoals vijgen, dadels, volle granen, donkere bladgroenten, zeewier, peulvruchten, pitten, broccoli en verrijkte plantaardige melk.

Eiwitten

Ook voldoende eiwitten binnenkrijgen is voor veganisten in principe geen probleem. Tofu, tempeh, seitan, lupine, peulvruchten en granen zijn prima eiwitbronnen.

Ijzer

Groene groenten, granen, soja, noten, peulvruchten en gedroogd fruit zijn rijk aan ijzer. Plantaardig ijzer is gezonder dan dierlijk ijzer, maar wordt wel moeilijker opgenomen door ons lichaam. Daarom kan je in een maaltijd ijzer best combineren met vitamine C. Op die manier wordt het ijzer 5 à 6 keer beter opgenomen!

Omega 3

Omega 3 vind je in vette vis, maar ook in noten, lijnzaad-, hennep- en koolzaadolie en groene bladgroenten.

Veganisme is dus zeker niet zo moeilijk als men vaak laat uitschijnen. Zie je toch even door de bomen het bos niet meer? Dan kan je via vzw Eva een poster met alle aandachtspunten en gezonde alternatieven downloaden. En uiteraard staan we bij Regiform paraat om je op weg te helpen!

Toch nog wat motivatie nodig? Weet dan dat je in het goede gezelschap van Moby bent! 😉

Deel dit bericht!