Hoge bloeddruk? Dan is suiker slechter dan zout!


26 juni 2018

Zout is slecht voor onze bloeddruk: dat kregen we jarenlang te horen. Alleen klopt dat niet helemaal. Suiker blijkt namelijk een veel grotere boosdoener.

De laatste jaren duiken steeds meer onderzoeken op waarbij het vooroordeel over zout wordt tegengesproken. Zo toonde een Franse studie onder 8.670 mensen helemaal geen relatie aan tussen de inname van zout en de stand van de bloeddruk.

Dat veel artsen een minimum aan zout adviseren, kan zelfs contraproductief werken. Als het natriumgehalte in ons lichaam te laag wordt, verkeren we in een ‘stresstoestand’ die tot uitputting, flauwvallen en zelfs coma kan leiden.  Heb je een te hoge bloeddruk, kan een tekort aan zout zelfs de kans op hart- en vaatziekten verhogen met 34%!

Een hoge suikerspiegel heeft dan weer wél een duidelijk effect op het deel van de hersenen dat een impuls naar het hart stuurt. Daardoor kan het ritme en ook de bloeddruk verhoogd worden. Bovendien produceert ons lichaam bij teveel suiker meer insuline, een hormoon dat de hartslag opvoert.

Dat is natuurlijk geen goed nieuws, want suiker is moeilijk te vermijden. Waar geraffineerde suiker tot de 7e eeuw niet eens bestond, is het anno 2018 alomtegenwoordig in ons voedsel. Het levert maar liefst tussen de 13 en 20% van de calorieën in het westerse dieet.

Als je last hebt van een hoge bloeddruk, kan het vermijden van suiker dus een veel groter verschil maken dan een zoutbeperking. Te veel zout is natuurlijk nooit goed, maar een matiging is voldoende. Ook genoeg groenten en fruit eten is belangrijk. Die bevatten heel wat kalium, dat de activiteit van het bloeddrukverhogende systeem vermindert.

Bovendien is minder suiker niet alleen beter voor onze bloeddruk, maar ook om diabetes en obesitas tegen te gaan. Probeer er dus bewust mee om te gaan!

Deel dit bericht!