Voedingssupplementen, quatsch of niet?


18 juni 2018

Voedingssupplementen zijn belangrijk. En wel hierom:

Rond voedingssupplementen bestaan heel wat hardnekkige vooroordelen. Ze zouden overbodig, veel te duur en zelfs gevaarlijk zijn. Nochtans kunnen de juiste supplementen voor veel mensen heel wat betekenen.

Natuurlijk mogen supplementen niet dienen om een gezonde levensstijl te vervangen. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon, voldoende beweging, rust en het vermijden van boosdoeners zoals sigaretten en alcohol blijven de belangrijkste factoren voor een bloeiende gezondheid.

Als iemand bovenstaande adviezen ter harte neemt en toch klachten heeft, is er wellicht meer aan de hand. Helaas wordt in eerste instantie dan vaak naar medicijnen gegrepen. Al te vaak is dit een bestrijding van de symptomen, en vergeet men de oorzaak aan te pakken. Dat is jammer, want de juiste voedingssupplementen kunnen preventief worden ingezet onder het motto ‘beter voorkomen dan genezen’.

Tegenstanders gaan er vaak vanuit dat voedingssupplementen alleen maar dienen om een tekort aan voedingsstoffen op te vullen. Maar er zijn ook heel wat supplementen op basis van planten die kunnen worden ingezet omwille van het gunstige effect op ons lichaam. Denk maar aan kurkuma, dat ontstekingen tempert. Of knoflook, dat het proces van atherosclerose afremt.

Bovendien moeten we er rekening mee houden dat onze voeding minder zuiver is dan vroeger.

Onze landbouw is veel intensiever en maakt gebruik van kunstmest en pesticiden. Steeds meer wordt gekozen voor gewassen die de meeste opbrengst opleveren, maar niet per se de meeste voedingsstoffen bevatten.

Uit Brits onderzoek blijkt dat het mineralengehalte in onze gewassen enorm is afgenomen sinds het begin van het onderzoek in 1940. Geen wonder dat veel mensen voedingstekorten oplopen.

Biologische groenten en fruit bevatten meer nuttige stoffen en kunnen zeker een oplossing bieden. Maar dan nog kunnen voedingssupplementen nuttig zijn. Zo kampen heel wat Belgen met een vitamine D- of calciumtekort. Vegetariërs en veganisten krijgen dan weer vaak te weinig vitamine B12 binnen. Het belangrijkste is dat je kijkt naar je eigen noden en daarop inspeelt. En vooral: vergeet niet om een gezonde levensstijl te onderhouden!

Wil je meer informatie over voedingssupplementen die jou kunnen helpen? Kom dan eens langs en dan helpen wij je op weg met de nodige informatie!

 

Door: Jozefien Wouters

Deel dit bericht!