7 tips om examenstress te slim af te zijn


11 mei 2018

Het is weer bijna die tijd van het jaar! Stress, paniek, nachtelijk studeren, urenlang ondervragen, wie van ons heeft dit niet meegemaakt op een bepaald punt in ons leven. De horror van elke student komt eraan, de examens

De juiste antwoorden geven kunnen we niet, maar we maken de pil een beetje minder bitter door je alvast 7 tips mee te geven voor een examen zonder stress!

 

Tip 1 – planning

I love it when a plan comes together was een uitspraak van Hannibal, leider van The A-Team*, en wie kon het beter weten dan hij.

Universiteit Antwerpen raadt je het volgende aan: Zorg ervoor dat je cursussen ‘blokklaar’ zijn voor de start van de blokperiode en maak ook een realistische planning voor de examenperiode zelf. Tel telkens terug vanop de dag dat je een examen hebt en noteer hoeveel dagen je nodig hebt om het vak te herhalen en te memoriseren. Eventueel kan je ook noteren hoeveel pagina’s je per dag gaat instuderen.Hou daarbij ook rekening met vasteverplichtingen. Een voetbalwedstrijd of een communiefeest kunnen er best bij als je deze op voorhand inplant.

Tip 2 – pauzes

een woord dat rijmt op planning is ontspanning. Work hard, play hard! zoek uit wat je ontspant en je focus weer op scherp brengt. Voor de ene is het een wandeling in het park, voor de andere een spelletje op de playstation. Zolang het je geest een beetje ademruimte geeft keuren wij het goed!

Tip 3 – vermijd pepdrankjes

je kent ze wel, de drankjes die je zogenaamde vleugels geven en voor een goede focus zorgen. Na de suikertrip volgt ongetwijfeld de suikerdip, en die weerslag kan je voelen tot op de dag van je examen.

Tip 4 – let op je voeding!

mens sana in corpore sano, vooral tijdens de examens is het belangrijk dat je lichaam en geest goed gevoed worden voor een topprestatie.

Tia Hellebaut heeft ook geen pakje frieten gegeten tijdens haar succesvolle olympische voorbereiding!

Eet voeding die rijk is aan:

  • vitamine C (kiwi’s, citroenen, aardbeien) is een krachtige antioxidant die de kwaliteit van de cellen in je lichaam verbetert.
  • vitamine B6 (volkoren producten, bonen, zuivel, vis) zorgt ervoor dat tryptofaan omgezet wordt naar serotonine. Dit is een stof die ervoor zorgt dat je lekker in je vel zit
  • Omega-3 vetzuren zijn erg goed voor het verbeteren van de basisfuncties van je hersenen. Je vindt deze meervoudig onverzadigde vetzuren veel in vette vis, waaronder zalm. Als je niet van vis houdt, kun je ook supplementen nemen om deze op niveau te houden. Meer info vind je hier
    Walnoten lijken niet alleen op hersenen, ze bevatten van nature ook veel omega 3 vetzuren
  • Kalium (avocado’s) is een natuurlijk stress-remmer. Je vindt kalium in mindere mate ook terug in sinaasappels, aardappelen, bananen, tomaten, broccoli, sojabonen en abrikozen
Tip 5 – supplementen

Studenten met een tekort aan bovenstaande vitaminen en mineralen kunnen baat hebben bij het nemen van bepaalde supplementen op basis van ginkgo voor het geheugen, guarana voor de concentratie en magnesium voor de vermoeidheid. Een supplement dat we graag aanraden is Ortis Memoform Exam

Ook zijn vele studenten gebaat bij het gebruik van Bach-bloesems om op een natuurlijke manier het concentratievermogen te bevorderen. In dit document vind je meer informatie over wat Bach bloesems zijn en waarvoor ze gebruikt kunnen worden. Contacteer ons voor verdere vragen of om je persoonlijke mix samen te stellen via ons contactformulier

Tip 6 – HERHAAL

korte en krachtige herhalingsmomenten zijn een boost voor je geheugen! Werk met krachttermen, ezelsbruggetjes, lijstjes en afkortingen voor een optimaal resultaat

Tip 7 – wees op tijd

haast en spoed is zelden goed, zeker op de dag van je examen. Te laat komen kan je missen als kiespijn! Zet je wekker goed op tijd, zorg voor een ochtend vol rust en een uitgebreid ontbijt. Herhaal indien mogelijk tip 6 tijdens een kleine ochtendwandeling voor een optimaal resultaat!

 

*Voor zij die niet geboren zijn in de jaren ’70 of ’80, The A Team was een serie op tv die het verhaal vertelde over 4 militairen die voor de krijgsraad moesten verschijnen voor een misdaad die ze niet begaan hadden. Samen vluchtten ze uit het leger en vormden ze…. 

Deel dit bericht!