Migraine


1 april 2018

De invloed van voedingsstoffen en kruiden

Hoofdpijn is een vaak gehoorde pijnklacht. Bij de meeste mensen verdwijnt de pijn na enige tijd vanzelf. Maar er zijn ook mensen die met regelmaat langere tijd hoofdpijn hebben, waardoor men belemmerd wordt in het dagelijks functioneren.

Een goede diagnose is van groot belang

Hoofdpijnklachten kunnen vele oorzaken hebben. In het algemeen geldt dat hoofdpijnklachten die plotseling of op latere leeftijd ontstaan, veranderingen in de aard van hoofdpijn of andere symptomen, altijd grondig door een arts onderzocht dienen te worden.

 

Migraine

Een veel voorkomende vorm van hoofdpijn is migraine. Ongeveer 18% van de vrouwen en 6% van de mannen lijdt aan migraine. De symptomen zijn aanvalsgewijs optredende hoofdpijn waarbij de aanvallen uren tot dagen kunnen duren. De hoofdpijn is kloppend van aard, matig tot ernstig, en verergert bij lichamelijke inspanning. Vaak gaat de hoofdpijn gepaard met misselijkheid en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. Soms worden de aanvallen voorafgegaan door het zien van zogenaamde ‘patronen’ aan de rand van het blikveld.

Voedingsmiddelen zijn bekende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van ene migraine-aanval. De lijst van deze voedingsmiddelen is lang en varieert van chocolade, noten, citrusvruchten en cafeïnehoudende dranken tot vetsin (MSG, E621), uien, gist, aspartaam en alcoholische dranken. De enige manier om er achter te komen of (en welke) voedingsmiddelen een negatieve invloed hebben, is door elke keer nauwkeurig na te gaan wat men gegeten en gedronken heeft voordat de migraine zich openbaart.

Ook geneesmiddelen kunnen een negatieve invloed hebben, in het bijzonder vaatverwijders, hormoonpreparaten, bloeddrukverlagers, histamine receptorblokkers, antibiotica en SSRI’s (selectieve serotonine heropnameremmers).

Andere factoren zijn vasten of maaltijden overslaan, te veel of te weinig slaap, verandering van patroon bij continudienst, ontspanning na stress, cafeïneonthouding, weersveranderingen en verblijf op grotere hoogte (ijle lucht).

 

Voedingssupplementen bij migraine

Een aantal supplementen kan een bijdrage leveren om de frequentie, duur en/of hevigheid van de klachten te verminderen. in dit artikel nemen we er enkele onder de loep.

Vitamine B-2 (riboflavine), is een vaak gebruikte vitamine bij migraine. Volgens onderzoek kan vitamine B-2 helpen om het aantal aanvallen bij migraine te verminderen. De aangeraden dosis is 2 keer per dag 200mg.

Onderzoek met magnesium in een dosering van 600mg dagelijks toont eveneens aan dat gebruik het aantal aanvallen kan verminderen. Magnesiumcitraat is een lichaamseigen vorm van magnesium die ook bij een verminderde spijsvertering goed opgenomen wordt.

Voor mensen bij wie de aanvallen gepaard gaan met misselijkheid kan gebruik van co-enzym Q10 (3x daags 100mg) helpen om zowel het aantal aanvallen als het aantal dagen met misselijkheid door migraine te verminderen. Q10 lijkt niet effectief bij mensen bij wie de migraineaanvallen op volwassen leeftijd zijn begonnen.

 

Oorzaak

De oorzaken van hoofdpijnklachten kunnen zeer divers zijn. Bij ernstige klachten is het belangrijk dat een goede diagnose gesteld wordt. Vooraleer voedingssupplementen een bijdrage kunnen leveren moet worden vastgesteld of het gaat om migraine, spierspanningshoofdpijn (lees hier meer) of clusterhoofdpijn (lees hier meer)

wordt uw leven belemmerd door migraine, breng dan zeker een bezoekje aan onze winkel voor advies op maat

Deel dit bericht!