Waarop letten bij de aankoop van supplementen


8 februari 2018

Iemand die goed eet wordt minder snel ziek, omdat hij of zij in elk geval de minimale hoeveelheden aan vitaminen en andere voedingsstoffen naar binnen krijgt. Inname van extra vitaminen betekent meer bescherming en meer weerstand. Zo verlaagt een tweemaal hogere inname dan de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap, het risico van spina bifida (open ruggetje) bij pasgeborenen. Extra inname van B6, B12, foliumzuur, vitamine C en E en andere anti-oxidanten kan bijdragen tot verlaging van de kans op hart-en vaataandoeningen. Van selenium, vitamine C en caroteen bestaan sterke aanwijzingen dat extra inname bescherming biedt tegen het ontstaan van kanker. Meerdere onderzoeken tonen aan dat inname van 400 IE (eenheden) vitamine E het risico van een hartinfarct in bepaalde gevallen met meer dan 70% doet dalen.

Deze hoeveelheid kan onmogelijk uit normale voeding worden opgenomen. De gemiddelde dagelijkse innamen bedraagt ongeveer 10IE. Ook pleiten deskundigen ervoor dat mensen met (risico op) osteoporose, multiple sclerose en depressiviteit, reumatoïde artritis, COPD en bepaalde vormen van kanker, hoge doseringen vitamine D zouden moeten nemen, omdat deze ziektebeelden een relatie kunnen hebben met een vitamine D tekort.

Het gebruik van voedingssupplementen met grotere hoeveelheden vitaminen en mineralen dan de ADH is een effectieve en veilige manier om een optimale hoeveelheid in te nemen. 

Kwaliteit

let goed op de kwaliteit van de producten. Er zijn zo veel voedingssupplementen verkrijgbaar en de kwalitatieve verschillen zijn groot. De kwaliteit wordt mede bepaald door de hoeveelheid, diversiteit en opneembaarheid van de verschillende voedingsstoffen.

Er is een aantal richtlijnen die bij de aanschaf van een voedingssupplement in acht genomen kan worden:

  1. wetenschappelijk onderzoek: kies steeds voor een product dat is samengesteld op basis van een erkend onderzoek naar werking van voedingsstoffen in het lichaam. Dit betekent vaak een hogere dosering dan de ADH. Deze is immers vastgesteld om tekorten te voorkomen, niet om een optimale gezondheid te bevorderen.
  2. Natuurlijke grondstoffen: 100% natuurlijke vitamine E is in het lichaam 2 tot 3 keer actiever dan synthetische vitamine E, om maar een voorbeeld te geven.
  3. Verbindingen: een mineraal heeft een verbinding nodig om goed opgenomen te worden. Kijk of het product de verbinding vermeldt en of dit goede verbindingen zijn zoals citraten, picolinaten en bisglycinaten. Verbindingen van de firma Albion zijn gemaakt volgens een gepatenteerd proces dat een goede opname garandeert.
  4. Toevoegingen: Een goed supplement hoeft geen onnodige toevoegingen zoals suiker, zout, gist of zetmeel te bevatten. Evenals synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen.
  5. Verpakking: een donkere glazen verpakking is de beste garantie voor behoud van de inhoud aangezien de dit materiaal lichtwerend en luchtdicht is en er geen interactie met de inhoud kan plaatsvinden.
  6. Leefwijze: let zeker op of het supplement bij uw leefwijze past. Er zijn supplementen beschikbaar die speciaal geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten en die een kosher of halal keurmerk hebben.
  7. Waar koopt u het: Koop steeds bij een speciaalzaak waar kennis en kwaliteit voorop staan, uw lichaam zal u dankbaar zijn

 

 

Deel dit bericht!