Symptoombestrijding of toch maar preventie? Opgelet met medicijnen!


8 februari 2018

Wie goed eet heeft vaak geen extra vitaminen en mineralen nodig.. Dat is althans vaak het argument om het gebruik van supplementen af te wijzen. Vaak wordt hier aan toegevoegd dat kinderen in de groei, zwangere vrouwen en ouderen extra inname nodig hebben en dan vooral in maanden met een ‘R’, of tijdens de ziekte.

Optimale inname

in tegenstelling tot wat men vaak denkt kan de voeding niet altijd voorzien in een optimale inname van stoffen. Alleen door een optimale inname kan men profiteren van de extra bescherming die voedingsstoffen kunnen bieden.

De behoefte aan deze stoffen is individueel bepaald. Sommige mensen kunnen door een erfelijke oorzaak of ene bepaalde levensstijl meer behoefte hebben aan extra inname dan anderen. Ook het spijsverteringsstelsel beïnvloedt de behoefte. Zo heeft ongeveer 1/3 van de mensen boven 50 jaar een tekort aan vitamine B12.

De oorzaak hiervan is een verminderde productie van maagsap waardoor vitamine B12 onvoldoende uit de voeding wordt vrijgemaakt. Ook medicatie (bvb maagzuurremmers en metmorfine) kunnen de opname van B12 verminderen. Hierdoor hebben veel senioren en mensen met stress een tekort aan vitamine B12 terwijl ze volgens de richtlijnen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) wél genoeg innemen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

de ADH is een richtlijn voor de inname van een aantal voedingsstoffen, grotendeels vastgesteld in de jaren 50 van de vorige eeuw. Vaak wordt gedacht dat de ADH gebaseerd is op een optimale inname. Dit is een misverstand! 

De ADH is alleen bedoeld om absolute tekorten te voorkomen. De ADH geeft niet het niveau voor een optimale gezondheid aan, een onderwerp dat net meer wetenschappers bezighoudt.

Een groot aantal bevolkingsgroepen heeft een hogere behoefte dan de ADH. Niet alleen kinderen en senioren, maar ook sporters, zieken, veganisten, rokers en zwangere vrouwen. Stress en medicatie kunnend e behoefte aan vitaminen en mineralen doen toenemen.

Vitaminen en mineralen

vitaminen en mineralen voorkomen gebrekziektes. Zo wordt een tekort aan vitamine C in verband gebracht met scheurbuik, vitamine B-1 met beriberi, vitamine D met rachitis, vitamine B-12 en ijzer met bloedarmoede, jodium met schildklierproblemen en calcium met botontkalking.

De werking van deze stoffen is echter veel breder. De gebrekziektes zijn de eindfases van een lange lijst klachten die vaak niet in verband worden gebracht met vitamine- en mineraalgebreken. Logisch, artsen zijn immers opgeleid op het gebied van ziekte en het wegnemen van klachten. Zij zijn als het ware symptoombestrijders. Als men slecht slaapt wordt een slaapmiddel voorgeschreven, als men slecht ziet, een bril. Bij nervositeit kalmerende middelen en bij hoofdpijn pijnstillers.

Maar hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een tekort aan pijnstillers in het lichaam en slapeloosheid niet door een gebrek aan slaappillen

De oorzaken liggen elders. Zo kan slecht zien veroorzaakt worden door een vitamine A tekort en kan eczeem het gevolg zijn van een tekort aan onverzadigde vetzuren, vitamine B2, B3, B6, pantotheenzuur en/of zink. Het kan ook een reactie zijn op een allergeen.

Medicatie houdt geen rekening met de oorzaak. Een cortisonecrème neemt de uitslag vaak weg, wat de oorzaak ook is. Maar als het eczeem een gevolg is van een tekort aan B6, krijgt men later hoogstwaarschijnlijk last van andere kwalen.

Het gebruik van geneesmiddelen die niets doen aan de oorzaak van de klachten, kan er toe leiden dat later andere klachten optreden, veroorzaakt door dezelfde (niet opgeloste) tekorten in de voeding. Gebruik van nog meer medicijnen voor de bijkomende klachten zal nog steeds de onderliggende oorzaak niet aanpakken, maar wel de kans op bijwerkingen verhogen.

Ons advies: spring er voorzichtig mee om en zorg dat je geen tekorten hebt door inname van een goed multivitamine.

Waarop letten bij de aankoop van supplementen? lees het hier

 

Deel dit bericht!