Hoe (on)gezond is tarwe?


11 januari 2018

Terugbladerend in de geschiedenisboeken lezen we over tarwe dat het ooit de basis vormde van ons voedingsideaal – onmiskenbaar in elk gezond eetpatroon. Het zit boordevol vitaminen (B1 en B2) en mineralen (magnesium, ijzer, zink).

Gezond afslanken deed je met volkoren tarwe, en het werd als doeltreffend bestempeld bij diverse aandoeningen waaronder osteoporose en diabetes.

Medisch onderzoek wijst echter uit dat tarwe toch niet dat gezond effect heeft waar we allemaal op rekenden. Integendeel! Steeds meer mensen hebben een glutenintolerantie (coeliakie) en het aantal chronische zieken is nog nooit zo hoog geweest in ons land. Veel voorkomende chronische aandoeningen zijn de ziekte van Crohn, fybromyalgie en CVS.

Is dit dan allemaal te wijten aan de aanwezigheid van tarwe in ons voedingspatroon?

Misschien niet allemaal, maar een groot aandeel van deze chronische aandoeningen kunnen draaglijker worden door het vermijden van tarwe. Granen – en dus ook tarwe – bevatten gluten. Gluten zijn eiwitten die je spijsvertering en darmflora danig kunnen verstoren. Het aantal mensen met glutenintolerantie of overgevoeligheid groeit nog dagelijks. Je darmen zijn het grootste orgaan in je lichaam en de werking van je darmen heeft een groot effect op je vitaliteit. Darmen die onder spanning staan zuigen de energie als het ware uit je lichaam. Twijfel je of je een glutenintolerantie of overgevoeligheid hebt? stuur ons een mailtje en wij zetten je op weg om het uit te zoeken!

het effect op je bloedsuikerspiegel

Tarwe is van nature rijk aan suikers. Onderzoek van de vermaarde cardioloog William Davis toonde aan dat niet alleen tarwe, maar bij uitbreiding haver en gerst een grote dosis gluten en koolhydraten bevatten. Het eten van deze graansoorten heeft als effect dat je bloedsuikerspiegel zal verhogen en onstabiel zal worden. Dit kan een effect hebben op je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Gluten zijn ook aanwezig in andere graansoorten zoals kamut, spelt, rogge en gerst

van de voedingswaarde van de meeste van deze graanproducten op de markt zijn volgens voedingsdeskundige Mitchel Van Duuren geen oorspronkelijke gezonde eigenschappen meer aanwezig vanwege de genetische modificatie die in de loop der jaren heeft plaatsgevonden. Deze producten zijn nu zo bewerkt dat er van het originele idee van ons voedingspatroon geen greintje meer overschiet.

Glycemische index

de GI toont aan hoe snel de koolhydraten door je lichaam worden verteerd en als glucose in je bloed worden opgenomen. Producten met een hoge GI geven bijgevolg een hogere glucose opname en dus negatieve gevolgen op je lichaamsgewicht. Brood en gebakken aardappelen zijn daar 2 voorbeelden van.

Door het stijgen van je bloedsuikerspiegel maakt je lichaam insuline aan wat zorgt voor het transport van de glucose naar je cellen die energie vragen. Een overschot aan glucose wordt opgeslagen als vet – hoofdzakelijk buikvet met een verhoogd risico op diabetes. Hierna volgt dan de welbekende suikerdip die je lichaam doet verlangen naar tussendoortjes rijk aan…. tarwe. (zie je de cirkel?)

Tarwe is dus niet alleen verslavend, het kan ook nog eens een oorzaak zijn van spijsverteringsproblemen, hart-en vaatziekten, pijnlijke gewrichten, en het heeft een slecht effect op je verouderingsproces.

Wat nu?

allemaal goed en wel, maar wat nu? We zijn allemaal toch zo gewend aan onze boterham en onze pistolet. Nog te zwijgen over aardappelen en pasta! Wie een dieet zonder granen overweegt en de test wil doen of hij/zij al dan niet glutenintolerant / overgevoelig is kan het paleo dieet uitproberen. Dit is een dieet op basis van een gezond eetpatroon met veel noten, groenten, zaden, peulvruchten, pitten, mager vlees en vette vis. Gebruik hiervoor vooral gezonde oliën zoals kokosolie of avocado olie.

Glutenvrij eten kan tegenwoordig redelijk eenvoudig zonder dat het een grote beperking hoeft te worden. Het aanbod in je lokale winkel wordt groter en groter, en zelfs grote restaurantketens zetten in op deze doelgroep.

Doe de test, eet een maand glutenvrij en hou een dagboek bij van je klachten. Stuur ons je bevindingen in een mailtje en maak kans op een kortingsbon ter waarde van 25 euro!!

Lees op onderstaande link ook het verhaal van toptennisser Novak Djokovic over hoe een glutenvrij dieet zijn leven veranderde en zijn tennisprestaties beïnvloedden
https://www.express.co.uk/life-style/health/428272/Novak-Djokovic-Going-gluten-free-was-a-real-game-changer

Deel dit bericht!